Translate

Dienstag, 8. März 2016

Werken met rook

Werken met rook

donderdag 3 maart 2016, 20:02 door | 1186x gelezen | 2 reacties Eén van de meest interessante workshops die ik geef is zonder twijfel 'werken met rook'. Het lijkt misschien simpel; gewoon wat rook opblazen en je bent klaar... maar in de realiteit is het bijna wetenschap.

Ik zou er letterlijk pagina's over vol kunnen schrijven (misschien doe ik dat op een dag ook wel).

In de essentie moet je je bewust zijn van het feit dat rook tegelijkertijd werkt als een diffuser en een reflector, dus van achteren verlichtende rook kan geweldig zijn en van voren verlichtende rook kan rampzalig zijn.

Zelfs als je je lichten perfect neerzet voordat je rook toevoegt, kan het zomaar gebeuren dat alles in elkaar valt wanneer je de rook toevoegt, door het feit dat de rook werkt als een diffuser. Je shot kan dan veel te licht of veel te donker worden.

Je kunt rook ook gebruiken om delen van je model op te lichten die normaal te donker uit zouden vallen. Bijvoorbeeld: je kunt twee lichtstrips achter het model plaatsen en daardoor een hele donkere voorgrond krijgen. Maar voeg wat rook toe in de voorgrond, en het licht zal reflecteren en bijvoorbeeld een jurk juist oplichten.

Rook

Makkelijk, toch? Nou ja, niet zo makkelijk in de praktijk maar in theorie wel. Nu moet je beginnen met leren hoe je de rook toevoegt.

Wanneer we met rook werken, dan werken we altijd met twee rookmachines als het kan. We voegen de rook dan in lagen toe, waarbij we patronen gebruiken die passen bij het shot.

Dit moet snel gebeuren want rook beweegt altijd. Daarom vraag ik vaak aan mijn assistenten om eerst rook in de voorgrond te blazen (in dit soort shots) en dan in de achtergrond. En dan snel naar de goede plek voor een foto toe. Op deze manier kun je interessante effecten creëren.
Rook

Om complete controle over je rook te krijgen kun je zelfs twee muren van rook creëren. Om het gezicht van het model nog wat meer op te lichten, heb ik gebruik gemaakt van een snoot met een grid erop.
Rook

Als je dit soort tips hulpvol vindt, kijk dan ook eens naar mijn boek Mastering the Model Shoot.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen