Het histogram op de camera is een grafiek die je vertelt over hoe de
verdeling van lichte en donkere tinten in een beeld is. Dat histogram
kan je dus helpen om direct na de opname te beslissen of de belichting
van je foto goed is, of dat deze nog beter kan. Een goed belichte foto
levert veel op, nabewerking is vaak minimaal nodig en dat scheelt dus
veel tijd.
Het histogram is dus een grafiek en voordat ik nu al mensen kwijt
raak die niets hebben met grafieken en cijfers; het is een simpele
grafiek, lees dus vooral verder om te zien hoe je dit simpele hulpmiddel
in kan zetten om betere foto’s te krijgen.
De assen van de grafiek
Het histogram heeft twee assen, op de x-as staat van links naar
rechts de tint. Aan de linkerkant staan de donkere tinten, in het midden
de midden kleuren en rechts de lichte tinten. Bij een zwart-wit foto
heb je dus aan de linkerkant het zwart en helemaal rechts het wit.
Daartussen liggen de grijstinten die van links naar rechts van donker
naar licht gaan.
Op de Y-as (van boven naar beneden) staat hoeveel van een bepaalde
tint in een foto aanwezig is. Je zou kunnen zeggen dat de hoeveelheid
zwarte pixels hier in de hoogte is afgebeeld, hoe meer zwarte pixels,
hoe hoger de grafiek is bij het zwarte gedeelte. In onderstaand
histogram zie je een verdeling waarbij de piek in het midden ligt, dit
is de piek die de ‘middentonen’ laat zien. Verder zie je in dit
histogram ook dat er donkere en lichte tinten in de foto aanwezig zijn.
Ok, ik weet nu hoe het zit met de assen, maar hoe zet ik dat dan in
de fotografie? Het bovenstaande histogram zegt wat over hoe de toon van
de pixels verdeeld zijn in de foto. Maar het zegt natuurlijk helemaal
niets over hoe de foto er uit ziet. De foto die bij dit histogram hoort
is onderstaande:
Je ziet dat de middentonen die je in het histogram ziet vooral zitten
in de stoep en de auto’s. De donkere tinten zitten in de schaduwen, de
jas van de passant en in de donkere gedeeltes van de auto’s. Achterin de
foto zie je de lichte tinten van de foto.
Nu wordt er vaak gezegd dat het histogram goed verdeeld moet zijn, en
dat is bij deze foto het geval. Je zou dus kunnen zeggen dat deze foto
goed belicht is, en dat we dat terugzien in het histogram. Echter er
zijn veel situaties waarbij het histogram er heel anders uit ziet. Je
kan je voorstellen dat een besneeuwd landschap meer lichte tinten heeft
en dus ook een histogram heeft dat dat laat zien. En dat is zo,
onderstaand histogram zou een histogram kunnen zijn van een
sneeuwlandschap:
Bovenstaand histogram is niet van een sneeuwlandschap, maar van een
schaal schuimpjes in een etalage. En dit is nu net een situatie waarbij
de lichtmeting van je camera in de war kan raken. Want die camera wil
het zwaartepunt van de pixels graag in het middengrijs leggen, zoals bij
het eerste histogram. Je krijgt dan het histogram wat je hieronder
ziet:
Je zal dus als fotograaf rekening moeten houden met het onderwerp dat
je op de foto zet. Hieronder kan je zien hoe de foto van de twee
bovenstaande histogrammen er uit ziet, maar ik kan je nu al vertellen
dat hier voornamelijk lichte tinten in zitten. Het moment dat ik deze
lichtroze schuimpjes in de etalage zag liggen wist ik dat ik er een foto
van zou nemen. En tijdens het maken van de compositie zag ik dat er
voornamelijk lichte tinten in de foto zouden gaan zitten. Op dat moment
compenseer ik al bij het fotograferen door een stop of mee te
overbelichten. Ik doe dat met de EV op de camera. Hierdoor zorgt de
camera dat er meer licht op de sensor valt en in dit geval was dat meer
dan een stop, dus meer dan een verdubbeling van de sluitertijd in dit
geval. Onderstaand het resultaat van de foto, en ook de de foto die
zonder extra compensatie gemaakt is (dat is dus de foto die hoort bij
het laatste histogram).
Je ziet dat dit qua beeld een enorm verschil geeft en dat het
nadenken over wat je in beeld ziet en eventueel compenseren een heel
belangrijke factor is. Natuurlijk kan je dit ook doen in de nabewerking,
maar niets is zo fijn als een foto waar je weinig tot niets meer aan
hoeft te doen. En dan heb ik het nog niet eens over het verlies in
kwaliteit en introductie van ruis (daarover een andere keer) als je
licht toevoegt in de nabewerking.
Hoe doe je dat nu in de praktijk:
Iedere moderne camera heeft de mogelijkheid om het histogram te laten
zien. Sommige camera’s kunnen dit zelfs al tijdens de opname, maar
anders heb je de mogelijkheid om het histogram te laten zien na de
opname. EN iedereen weet dat het schermpje achterop de camera niet
altijd laat zien wat er is, als je in een hele lichte omgeving staat is
het moeilijk om je gemaakte foto goed te zien en dus ook om te bepalen
of er voldoende licht op de foto is gekomen. Bij de foto van de
schuimpjes (die gemaakt is op een zonnige dag) had ik echt niet aan de
foto kunnen zien of deze goed belicht was. Het histogram geeft me dan
meer idee of ik voldoende licht op de foto heb gekregen. Ik zou zeggen
probeer maar eens te werken met dat histogram bij het maken van foto’s.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen