Digitale ruis in de foto, een probleem waar sommige fotografen gek
van kunnen worden. Veel fotografen streven er naar om met een zo laag
mogelijke iso te fotograferen om het probleem van de ruis zoveel
mogelijk te elimineren. Mijn ervaring leert dat dit zeker niet altijd de
beste manier is. Ik doe jullie het geheim uit de doeken hoe je een zo
ruisvrije foto kan maken:
Wat is ruis?
Laten we eerst eens kijken wat ruis nu precies is in de digitale
fotografie. Digitale ruis laat zich zien als kleine afwijkingen in de
kleur van pixels. Tussen de pixels met de correcte kleuren staan pixels
met willekeurige blauwe, groene of rode pixels. Als de ruis extreem is,
kan een foto daardoor zelfs onscherp worden.
In het kort is het zo dat ieder elektrisch apparaat ruis maakt. Maar
bij grote versterking van het originele signaal is het deel ruis beter
te zien (of te horen). Als er voldoende licht beschikbaar is, dan
gebruiken we een lage iso. De grote hoeveelheid licht onderdrukt dan met
gemak de ruis. Ga je nu echter onder slechtere lichtomstandigheden
werken, dan wordt het interessant. Je ISO zet je hoger, waardoor je meer
versterking vraagt van het elektrische apparaat (de sensor in je
camera). Hierdoor wordt niet alleen de gevoeligheid voor licht groter
gemaakt, ook het ruisniveau zal toenemen.
Ook het formaat van de pixels is van invloed op het ruisniveau. Een compactcamera heeft een in oppervlakte kleinere sensor
en de pixels zijn daardoor kleiner van formaat dan die van een grotere
spiegelreflex. Dit formaat in oppervlakte kan wel een factor 35 schelen!
En hoe kleiner de pixels, hoe meer versterking nodig is. En dus meer
ruis.
Verder speelt de temperatuur van de sensor een rol. Een warme sensor
geeft meer ruis. Dit kan met name parten spelen bij extreem lange
sluitertijden waarbij de sensor erg warm kan worden.
Voorkomen van ruis
Maar wat is nu de beste manier om ruis zoveel mogelijk te
voorkomen? Dat is zeker niet altijd de ISO waarde zo laag mogelijk
zetten. En dat is nu juist hét misverstand onder veel fotografen. Immers
de theorie zegt dat een lage ISO juist de minste ruis geeft.
Wat is dan wel de beste manier om ruis te vermijden? Dat is correct
belichten tijdens het fotograferen. En ik zal uitleggen waarom dat zo is
met voorbeelden. Eerst de theorie hierachter. Als je een foto maakt op
zeg 400 ISO, maar je foto is te donker, dan zal je in de nabewerking de
foto lichter moeten maken. Je doet dit in Photoshop, in Lightroom of in
welk programma je daar dan ook voor gebruikt. Door de foto lichter te
maken, doe je eigenlijk hetzelfde als de camera zou doen bij het hoger
zetten van de ISO. Je ‘versterkt’ de individuele pixels. En zoals je
weet is een hogere ISO meer ruis, en dus een versterking van het licht
in de nabewerking geeft hetzelfde resultaat.
Een foto zegt meer dan 1600 woorden:
Hieronder zie je een foto die ik heb gemaakt met 400 ISO. Ik heb
bewust de foto 2 stops donkerder gemaakt in de camera dan dat de externe
lichtmeter me vertelde. Het is logisch dat ik een donkere foto krijg.
(klik om de foto’s te vergroten en de details beter te zien )
Ik heb met ISO 1600 een foto gemaakt van hetzelfde tafereel met
dezelfde sluitertijd en diafragmastand. Hierdoor laat ik dus 2 stops
meer licht toe en heb een goed belichte foto.:
De 400 ISO foto zal ik nu 2 stops lichter moeten maken in de
nabewerking om ze te kunnen vergelijken. Ik heb een uitsnede gemaakt van
een deel van de foto en leg de ISO 400 en de ISO 1600 naast elkaar om
goed te kunnen vergelijken:
Wat je hier duidelijk ziet is dat de ISO 400 foto meer ruis heeft dan
de ISO 1600 foto. Dit komt omdat we in de nabewerking meer ruis hebben
toegevoegd door de belichting in de nabewerking te corrigeren.
De geleerde les.
Een lage ISO geeft je zeker minder ruis, maar een absolute
voorwaarde is wel dat je de foto goed belicht. Hoe je makkelijk kan zien
of je een foto goed belicht heb ik beschreven in het artikel over het histogram.
Als je geen mogelijkheid hebt om correct te belichten, dan is het
kiezen van een hogere ISO om een beter belichte foto te krijgen altijd
de betere oplossing. Veel fotografen zijn zich niet bewust van dit
fenomeen en maken onbewust dus een verkeerde keuze bij het fotograferen.
Goed belichten is dus het belangrijkste bij het vóórkomen van ruis, als
je de goede belichting niet kan maken met een lage ISO, schakel dan
over naar een hogere ISO. Dat is beter dan een onderbelichte foto die je
moet corrigeren.
Wil je meer weten over het meten van licht, lees dan dit artikel eens over hoe je camera het licht meet en dit artikel waarin de verschillende meetmethodes uitgelegd worden
De foto’s die je in dit artikel ziet zijn onbewerkte foto’s uit de
Canon 5D mkII, afgezien van de verhoging van de belichting om de 2 stops
onderbelichting te compenseren. Ik gebruik Lightroom om RAW foto’s te
verwerken en in dit geval is ruisonderdrukking en verscherping uitgezet.
Hierdoor kan je dus appels met appels en peren met peren vergelijken.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen