Translate

Donnerstag, 3. März 2016

Straatfotografie in zwart-wit: 5 tips bij een laagstaande zon

Straatfotografie in zwart-wit: 5 tips bij een laagstaande zon

zondag 28 februari 2016, 14:41 door | 3218x gelezen | 4 reacties Fotografie is het vastleggen van licht. Dat is dus altijd het eerste element wat je moet registreren. Waar staat de zon? Is het licht zacht of hard? Zijn er schaduwen te zien? Wanneer je fotografeert op straat moet jíj je aan te passen aan het licht, je sjouwt immers niet een volledige studio met je mee.

Voordat je begint met fotograferen bedenk je dus éérst wat je met dat licht wil doen. Je hoeft je daar niet 100% aan te houden, maar als je weet wat het effect is van het aanwezige licht, dan kun je beter anticiperen op wat er komen gaat.

Onderstaande foto's maakte ik in Lissabon, op straat. Daar stond op dat moment een felle, laagstaande zon. Sta bij zo'n situatie even stil bij de volgende 5 punten, alvorens je gaat fotograferen:

1. Lange schaduwen bij laagstaande zon


Als je met je rug naar een laagstaande de zon fotografeert, krijg je lange schaduwen en veel detail in je foto.
Lissabon straatfotografie 1

Je kunt in deze foto het reliëf in het jasje van de man waarnemen. Bovendien volgen de lange schaduwen de kijkrichting van de man, richting een stalletje waar gepofte kastanjes worden verkocht. Schaduwen zijn sterke compositorische elementen waarvan ik dankbaar gebruik maak bij een laagstaande zon.

2. Suggereer diepte door licht en donker af te wisselen


Een foto is een plat vlak. Aan jou de taak om daar diepte in te suggereren. Dat kan door invoerende lijnen te gebruiken die je oog leiden naar een punt verderop in de foto, in dit geval de twee mensen in de verte.
Lissabon straatfotografie 4

Het is mooi dat de benen van die twee in exact dezelfde positie staan; de hele foto bestaat immers uit een terugkerend ritme van lichte en donkere vlakken. De mensen op rechts had ik liever nog 1 meter verder gehad (nu onderbreken hun hoofden de omlijsting van een raam), maar toen waren de twee in de achtergrond al niet meer in beeld. Fotograferen is keuzes maken…

3. Verander van perspectief bij ansichtkaartfoto's


In het buitenland, op een mooi plein met dito gebouw, heb je al snel de neiging om een ansichtkaartfoto te maken. Dat is pure registratie, niet fotograferen.
Lissabon straatfotografie 3

Verander in plaats daarvan eens je perspectief. Ga bijvoorbeeld door je knieën, ga op de stoep liggen desnoods. En zet een donker element op de voorgrond zodat er diepte ontstaat. Dit kan ook door de schaduwen te gebruiken.

4. Zorg dat de elementen in de foto niet aan elkaar 'plakken'


In een kleurenfoto kom je er nog wel mee weg dat dingen aan elkaar 'plakken', zolang je maar met contrasterende kleur werkt. In een zwart-wit foto heb je die spelingsruimte veel minder. Zwart op zwart werkt storend voor het oog, je kunt de losse onderdelen niet meer onderscheiden.
Lissabon straatfotografie 5

Ik heb bij bovenstaande foto een tijdje gewacht tot ik de compositie zó kreeg dat alle plukjes mensen los van elkaar stonden. Dat is bijna gelukt (het hoofd van de man in de gebreide trui plakt nét tegen de schoen van het meisje voor hem).

5. Als je tegen de zon in fotografeert krijg je grote contrasten van licht en donker


De zon reflecteert in de lijnen op het plein, wat diepte suggereert. De mensen en vogels worden aan deze kant nauwelijks belicht, daardoor zie je enkel hun contouren.
Lissabon straatfotografie

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen