De vraag is dan: “Wat maakt dat je foto anders is dan de manier waarop andere mensen naar de wereld kijken?” Hoe maak je het verschil met je foto’s?
Wat liefde, aandacht en 3 seconden te maken hebben met een betere foto lees je in dit artikel.
Als je de camera tegen je oog zet, kan je kiezen wat er wel en niet in beeld komt. Er komt meer niet in beeld dan wel. Dat wat bij het afdrukken wel in beeld komt, dat is je foto.
Eh, ja. Dat is duidelijk Mischa, dat snappen we wel.
Maar snap je ook dat een goede foto juist is iets dat anderen niet zien? Of wel opgemerkt hebben, maar niet gezien? Iets opmerken is iets anders dan iets zien.
Een goede foto
Voor een goede fotograaf en dus een goede foto gaat het om het kijken en vervolgens het vastleggen wat je ziet. Te vaak merk ik dat mensen iets leuks opmerken, hun camera pakken, klikken en klaar. Dat lijkt op een soort van verzamelen. We komen iets leuks tegen en we zetten dat op een harde schijf, kunnen we later nog een keer naar kijken.
Aandacht en liefde
Vaak kan je aan een foto zien of er aandacht aan is besteed. Tijd, liefde, zorg. Allemaal termen die hetzelfde inhouden wat mij betreft in dit kader.
De 3 seconden regel
Daarom ben ik gekomen met de 3 seconden regel. De 3 seconden regel had overigens net zo goed de 5 seconden regel of de regel van aandacht mogen heten. Wat de naam van het beestje is, maakt niet zo uit. De betekenis er achter juist veel meer. Ben je anti-autoritair en hou je niet van regels? Dan noem je het “3 gouden seconden die de foto beter maken”.
Wat is de 3 seconderegel.
Het is niet moeilijk, dat had je al gedacht. Het kost je immers slechts een paar seconden. Maar het gaat zo: Hét moment dat je eigenlijk op de knop zou willen drukken om een foto te maken neem je een time-out. Je drukt niét af. Maar je neemt eventjes de tijd. In die tijd kan je verschillende zaken (snel) doorlopen. Misschien weet je van jezelf wel dat je op een bepaald punt wat minder sterk bent, bijvoorbeeld de techniek of compositie. In dat geval leg je op dat moment eventjes de nadruk op dat zwakke punt.
Wat zijn nu dingen die je in die 3 seconden kan doen, je kan realiseren.
- Wat heb je gezien. Heb je het gezien op opgemerkt?
- Staat alles wel in beeld zoals je wilt. Zie je te veel of juist te weinig?
- Heb je alles wat op de foto komt te staan gezien? Laat je oog eens het hele beeld afscannen.
- Moet je misschien een stap opzij om bijvoorbeeld een lantaarnpaal net uit beeld te krijgen?
- Wat is je techniek, is je sluitertijd wel optimaal? Je wil immers geen bewogen foto, toch?
- Is het geen idee om je camera een kwart slag te draaien?
- Staat de horizon recht?
- Sta je stevig? Schouders relaxt, benen iets uit elkaar, rustige ademhaling?
Een voorbeeld uit de praktijk
Afgelopen juli waren we in Frankrijk voor een fotovakantie die ik organiseer. In de buurt staat een hele mooie boom. Eén van de deelnemers zei dat de boom leek op de boom van de film Shawshank Redemption. De bewuste boom was op loopafstand van ons verblijf en dus zijn we met een groepje daar heen gelopen. Kwartiertje heen en kwartiertje terug. Omdat je de foto eigenlijk al genaakt hebt in je hoofd, is het dan verleidelijk om de boom ‘even snel’ op de foto te zetten. Maar we zijn dus juist wat langer bij en rondom de boom geweest.
Door verschillende standpunten te nemen en technieken te gebruiken maak je uiteindelijk een betere foto. De twee foto’s hierboven geven het verschil weer tussen opmerken en eventjes goed kijken. Bij de linker foto zie je een kaal stuk in het gras. Door een klein stukje naar voren te gaan heb je daar geen last meer van zoals je in de rechter foto ziet.
Hieronder zie je nog 3 foto’s die ik gemaakt heb bij de boom. Wisselen met standpunt, camerahouding, wel of geen flare in beeld en sluitertijd in combinatie met beweging.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen