Translate

Dienstag, 3. Mai 2016

Fotograferen met gekleurde lichten

Fotograferen met gekleurde lichten

 

Je hebt ze waarschijnlijk wel eens in kits gezien: kleurgels. De meest gebruikte kleurgels zijn de zogeheten CTO gels, die gebruikt kunnen worden om kleurzwemen te corrigeren wanneer je bijvoorbeeld flitslicht mixt met tungsten. Je hebt echter ook de 'special effects' gels, bijvoorbeeld felrood, groen en blauw (en vele anderen).

Toen ik begon met modelfotografie gebruikte ik ze op mijn eigen zwarte achtergrond om deze wat kleur te geven en waarschijnlijk gebruiken de meeste fotografen ze op deze manier.

Daarna heb ik ze veel gebruikt wanneer ik met rook werkte, om echt dat 'live concert' idee te creëren. Ze kunnen echter ook voor geweldige resultaten zorgen als je ze gebruikt als accentlichten. Dit is wat we vorig jaar in de glamour workshop met Jade hebben gedaan.

Hier twee resultaatfoto's en nog een paar tips:

Jade

Zoals je ziet heb ik de gels niet enkel als accent lichten gebruikt, maar ik heb er ook de vloer mee belicht.

Het hoofdlicht in deze foto's is een Elinchrom snoot, die op het gezicht van het model gericht staat. De rest van het licht komt allemaal van gekleurde punten achterin (reflector met grid en gels).
Jade

Als je hiermee wil beginnen, zorg er dan voor dat je je flitslicht niet te sterk zet, anders worden de mooie tinten vervangen door uitgebeten witte gebieden en houd je alleen randen met de originele kleur over.

Je kunt het licht beter lichtelijk van het model weg laten lopen. Het voordeel van deze techniek is dat je gekke lensflares kunt creëren als je wil, maar vooral ook dat het licht veel zachter is op muren, plafonds, het model of de vloer.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen