Translate

Mittwoch, 26. August 2015

De 10 nuttigste accessoires voor bij je camera

De 10 nuttigste accessoires voor bij je camera

maandag 24 augustus 2015, 23:13 door  | 5295x gelezen | 2 reacties
Met alleen een camera en objectief ben je er als fotograaf nog niet. Er zijn veel nuttige accessoires te krijgen die je kunnen helpen betere (of op een prettigere manier) foto's te maken. In dit artikel lees je welke accessoires je eigenlijk niet wilt missen als fotograaf.

1. Statief


Een statief helpt je om scherpere foto's te maken. De meeste fotografen gebruiken een statief voornamelijk als ze met langere sluitertijden gaan werken, zoals in het donker, maar er zijn ook veel fotografen die vrijwel altijd vanaf statief werken.


Wanneer je werkt met een statief moet je vanzelf bewuster bezig zijn met de compositie. Let erop dat je bij de aanschaf van een statief geen te goedkoop model koopt. Investeer in een goed statief, anders ga je hem in de praktijk nooit gebruiken.

Persoonlijk ben ik erg blij met mij Benro reisstatief; erg compact en licht van gewicht. Naast een fatsoenlijk statief is ook een compact statiefje, eentje die je altijd in je tas kunt hebben zitten, vaak een uitkomst.

» Lees ook: 10 tips voor het gebruik van een statief

2. Draadontspanner


Met een draadontspanner kun je foto's maken zonder dat je de camera aan hoeft te raken. In combinatie met een statief kun je zo foto's maken waarbij geen enkele beweging aanwezig is.

Draadontspanners zijn er in veel verschillende soorten en maten. Een draadloze variant is vaak handig, maar belangrijker is wellicht dat er meerder opties op aanwezig zijn. Je kunt een geavanceerde draadontspanner ook goed gebruiken om bijvoorbeeld time-lapse video's mee te maken.

Zelf vind ik de oplossingen van Triggertrap wel interessant. Zij hebben bijvoorbeeld de Triggertrap Mobile waarbij een smartphone app gebruikt wordt in combinatie met een betaalbaar apparaatje van Triggertrap.

3. Filters


Veel filters die vroeger in de fotografie gebruikt werden zijn tegenwoordig door Photoshop overbodig geworden. Er zijn er echter nog steeds een aantal die hun nut nog niet verloren hebben. Wil je bijvoorbeeld meer met lange sluitertijden doen, dan is een Neutral Density (ND) filter onmisbaar. Deze bestaan ook in verloopvariant; handig voor landschapsfotografen.


Ook het polarisatiefilter is handig. Hiermee kun je ongewenste reflecties wegfilteren.

» Lees ook: Tips voor het gebruik van een polarisatiefilter

4. Reflectieschermen


Een reflectiescherm is ideaal bij het fotograferen van mensen, maar ook bij andere opnamen waarbij een niet al te groot onderwerp centraal staat. Je kunt een reflectiescherm bijvoorbeeld gebruiken om harde schaduwen 'op te vullen' met gereflecteerd licht en de schaduwen zo wat zachter te maken.

Ik vind de 5-in-1 reflectieschermen die je voor een paar tientjes koopt erg handig. Je hebt dan de beschikking over een wit scherm, een zwart scherm (licht blokkeren), een zilver scherm (hardere reflecties), een goud scherm (warmere reflectie) en een lichtdoorlatend scherm (fel zonlicht blokkeren).

» Lees ook: Felle zon blokkeren met diffuus reflectiescherm

5. Opzetflitser


Mijn mooiste foto's zijn vrijwel allemaal gemaakt met gebruik van een opzetflitser. In mijn ogen is het dus een onmisbare accessoire voor bij je camera. In de basis gebruik je een opzetflitser op je camera. Je kunt zo ook fotograferen als het te donker is.


Koop in elke geval een flitser met een draaibare kop. Direct flitslicht is namelijk meestal niet zo mooi. Je kunt het flitslicht vaak het beste reflecteren op bijvoorbeeld een muur of via een plafond. Zo wordt het licht zachter én komt het uit een andere hoek (in plaats van rechtstreeks vanaf je camera).

» Lees ook: Tips voor het gebruik van een opzetflitser

6. Draadloze flitsontstekers


Wil je echt mooie foto's kunnen maken met gebruik van je opzetflitser dan moet je hem van je camera af halen. Dat kan eenvoudig wanneer je gebruik maakt van een draadloze flitsontsteker.

Voor een paar tientjes koop je al een Cactus of Yonguo flitstontsteker. Heb je nog geen opzetflitsers, dan zijn bijvoorbeeld de flitsers van Nissin interessant. Voor weinig koop je van dit merk een flitser en een draadloze ontsteker waarmee je direct aan de slag kunt.


Zelf gebruik ik momenteel de radiografische oplossing van Canon, maar dat is een prijzige optie (waar ik verder wel erg tevreden over ben).

» Lees ook: Flitsen volgens de strobist methode

7. Fatsoenlijke draagriem


Ik heb altijd al een hekel gehad aan de standaard draagriem die bij je camera geleverd wordt. Hij zit niet lekker en je krijgt er nekpijn van. Zeven jaar geleden ontdekte ik de riemen van Blackrapid. Bij deze draagriem draag je het gewicht van je camera op je schouder. Daarnaast hangt de camera ook nog eens ondersteboven aan je riem via de statiefaansluiting.

Op deze manier heb je geen last van de draagriem en voorkomt hij ook dat je de hele dag de camera in je hand draagt. Wanneer je wilt fotograferen kan dat echter in een fractie van een seconde.

8. Extra accu


Standaard wordt een camera doorgaans geleverd met één accu. Dat is vaak ook geen probleem, want een camera kan meestal prima circa 800 foto's schieten voordat je aan een nieuwe accu toe bent, vaak wel meer.

In de praktijk red ik het meestal probleemloos een hele dag op één accu, maar je wilt toch graag een extra accu bij je hebben. Zelf heb ik altijd een reserve accu in het zakje van mij Rapidstrap draagriem zitten. Zo heb ik altijd een extra accu bij.

Het is me al een keer overkomen dat ik op Schiphol stond en ontdekte dat ik de accu van mijn camera nog thuis in de oplader had zitten. Op dat moment was ik erg blij dat ik de reserve accu wel bij me had.

9. Extra geheugenkaarten


Wat voor je accu geldt, is ook van belang bij geheugenkaartjes. Ook hier wil je niet zonder komen te zitten. Zelf heb ik (ook weer in mijn draagriem) altijd een reservekaartje direct bij de hand. In mijn fototas zitten daarnaast nog meer kaartjes.

Ik koop altijd kaartjes van Sandisk, maar er zijn ook prima andere merken. Zorg wel dat je altijd een kwaliteitskaartje koopt. Het kost wellicht een tientje extra, maar dat is het meer dan waard op het moment dat een fout op de kaart je al je foto's van een shoot kost.

Sandisk 32gb

Zelf heb ik gelukkig nog nooit echt problemen gehad met een geheugenkaart. Ik heb er dan ook aardig wat vertrouwen in en gebruik meestal een kaart van 32 gigabyte. Daar kun je de meeste shoots probleemloos mee afwerken zonder een tweede kaartje nodig te hebben.

Alhoewel, tijdens een shoot vorige week moest ik toch nog van kaartje wisselen. Het helpt niet als de camera die je aan het testen bent een sensor met 50 megapixel heeft.

10. Cameratas


Al die apparatuur en accessoires moet je natuurlijk ook met je meedragen. Dan is een fototas onmisbaar. Persoonlijk gebruik ik nog steeds met veel plezier mijn Lowepro Mini Trekker AW, een tas die ik al jaren heb.

Er is echter een overvloed aan alternatieven beschikbaar. Let er vooral op dat alles er in past wat je mee wilt nemen (en houd rekening met toekomstige uitbreidingen van je gear). Kun je snel en eenvoudig bij je spullen en is het geheel goed te vervoeren?


» Lees ook: Hoe kies je een cameratas

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen