Meldtekst alarmnummer 112 aangepast
De meldtekst van het alarmnummer 112 wordt aangepast. Bellers geven vaak veel inhoudelijke informatie, terwijl de 112-centrale er is om bellers door te verbinden met een hulpdienst in de buurt.
Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de Universiteit Utrecht. Zij onderzocht hoe de gesprekken met de alarmcentrale zo kort mogelijk kunnen worden gehouden.
Landelijke norm
De landelijke norm is dat een beller binnen tien seconden een 112-centralist aan de lijn krijgt en dat het gesprek binnen twintig seconden wordt afgerond. De studenten analyseerden daarom 120 gesprekken die langer duurden dan 30 seconden.
Meldteksten
De 112-centralisten hebben twee nieuwe meldteksten uitgeprobeerd, in het kader van het afstudeeronderzoek van Nina Verberg, masterstudent Communicatiestudies. Zij onderzocht welke meldtekst tot de kortste gesprekken leidt, en welke meldtekst bellers het duidelijkst maakt dat ze zullen worden doorverbonden.
De lengtes van de gesprekken verschillen bij de originele en de twee nieuwe meldteksten niet significant van elkaar. Wel blijken de misverstanden bij de originele meldtekst 'Alarmcentrale 112, wie wilt u spreken' voor een belangrijk deel te verdwijnen bij de nieuwe tekst die binnenkort wordt ingevoerd: 'Alarmcentrale 112, wilt u politie, brandweer of ambulance?'
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen